Etapp 1
Nu har det gått cirka en tredjedel av "försöket" med trängselskatt, så det kanske är dags för en delsummering.
"SUCCE" säger miljöpartisterna, och anför den minskade biltrafiken i innerstan (20-25%, variabelt över veckodagarna) som belägg för det.Och det kan man kanske påstå. Det var väl en mycket förutsägbar succe, få trodde väl att trafiken skulle öka av att den beskattades, men
å andra sidan var minskningen mer omfattande än prognoserna.
Få se om det håller i sig över tid.
Men det finns en annan succe:
Busstrafiken.
Har blivit fler klasser bättre. Fler busslinjer, tätare bussturer. En klar förbättring. Nu åker både flygbussar och turistbussar i linjetrafik under rusningstid.Undrar var de bussarna fanns före årsskiftet. Hade de luftats redan då hade möjligen denna del av kollektivtrafiken haft en sådan konkurrenskraft att bilåkandet minskat med några procent även utan beskattning.
Och så finns det förstås:
Tunnelbanan.
Har väl varken blivit påtagligt bättre eller sämre. Bara trängre. T-banan har sina problem, med signaler och framför allt med de för länge sedan pensionsmässiga vagnarna.
Att det brinner då och då, har dessbättre inte skadat någon... än.
Pendeltågen.
Kollektivtrafikens sorgebarn. Har inte fungerat under större delen av 2000-talet, och gör det fortfarande inte.Och inte hjälper det med att sätta in fler tåg, för de får ändå inte plats på de spår som de delar med fjärrtrafiken.Men den ökande trafikantskaran har i alla fall gjort att lidandet delas av fler. Och det är så trångt att vi i alla fall kan värma vandra på perrongerna.
Vi får väl göra som Friggebo, sjunga "We shall overcome" även om "Ju mer vi är tillsammans, ju gladare vi bli" känns mera aktuell.
För att riktigt reta upp oss pendlare påstår man sig nu ha hittat 100 miljoner att satsa på Nynäsbanan. Inte lär det vara trängselskatte-inkomster, så vem satt på de pengarna före årsskiftet ?
Men, den som överlever får se.
En del påstår att trängselskatten är "den ultimata marknadslösningen" på Stockholms trafik-infarkt. Det känns lite märkligt för en mindre vetande, som inbillar sig att "marknadslösning" förutsätter en "marknad". Eller åtminstone inrättandet av en sådan.
Men den befintliga "marknaden" består i allt väsentligt av två alternativ, egen bil eller kollektivtrafik. Längre bak i tiden, när även tillverkande industrier och privata tjänsteföretag låg centralt, fanns det andra alternativ,som att gå eller cykla till och från jobbet. Men hur många arbetare cyklar hem på lunchrasten idag?
Centralt finns det i stort sett bara (förutom detaljhandel) banker,försäkringsbolag, statliga myndigheter och fackliga förbundskontor.
D.v.s. sådana som lever på att förvalta andras pengar, anslag ur skattemedel eller andras inarbetade inkomster.
Industrierna ligger i ytterområden, och pendlingsavstånden till jobben har blivit mycket längre.
Då får man välja ur befintlig "marknad". Efter kriterierna tid,ekonomi och bekvämlighet. Personligen gör jag det också i den ordningen.Om valet för alltför många blir bil, så har man ett bra motiv att öka konkurrenskraften för kollektivtrafiken.
För det krävs lite progressivt tänkande, men eftersom det är brist på sådant får man ta andra vägen. Sänka konkurrenskraften för biltrafik med hjälp av beskattning.
Svensk standardlösningen modell 1 A. Orkar du inte tänka framåt...skapa en ny skatt och tänk bakåt. Pöbeln är ändå tvungen att betala.
Alla som tror att företagens utgifter för trängselskatt tas ut företagens ev. vinster, och inte av konsumenterna, kan räcka upp ena handens tumme.Vi andra gör tummen ner.
"Det var ändå nästan bara ensamma gubbar i bilarna."
OK, men stryk ordet nästan. Det är de som är kvar, och som inte drabbas alls.
Opinionen har sväng något, en av tre tycker nu att trängselskatten är ett bra påfund. Och visst har det blivit bra, för några. I innerstaden, där man inte behöver betala trängselskatt så länge man inte måste åka ut ur stan, har det blivit mycket bättre.Mindre trafik. Lättare att få parkeringsplats.
Så vad kommer att hända när "försöket" permanentats (nej inte OM).
Några tips:
Månadskortet i kollektivtrafiken höjs med en hundralapp.
När det definitiva beslutet om försöket kom, tog det om jag minns rätt 3 dagar innan priset höjdes med en hundralapp. Det rekordet kommer att slås.
Trängselskatten höjs med 5 kronor i varje tidsintervall, och maxgränsen tas bort.
Motiv: Vi behöver skatteintäkterna för att förbättra kollektivtrafiken, d.v.s. samma motiv som hittills inte givit något påtagligt resultat förutom för busstrafiken.
Nya zoner i innerstaden.
Motiv: Rättviseskäl. Varför skall vissa slippa att betala... o.s.v. Dessutom är det lite löjligt att det är skattefritt bilåkande inom tullarna, när det var där som vi skulle förbättra miljön,men beskattat att åka ut ur den "miljöskyddade" stan.
Punktskatter på trängselskattebefriade fordon.
Motiv: som ovan. Varför skall vissa slippa betala....vi måste förbättra kollektivtrafiken etc.
Allt kryddat med varierande "vallöften", som betyder lika lite nu, som de gjorde förut.
"SUCCE" säger miljöpartisterna, och anför den minskade biltrafiken i innerstan (20-25%, variabelt över veckodagarna) som belägg för det.Och det kan man kanske påstå. Det var väl en mycket förutsägbar succe, få trodde väl att trafiken skulle öka av att den beskattades, men
å andra sidan var minskningen mer omfattande än prognoserna.
Få se om det håller i sig över tid.
Men det finns en annan succe:
Busstrafiken.
Har blivit fler klasser bättre. Fler busslinjer, tätare bussturer. En klar förbättring. Nu åker både flygbussar och turistbussar i linjetrafik under rusningstid.Undrar var de bussarna fanns före årsskiftet. Hade de luftats redan då hade möjligen denna del av kollektivtrafiken haft en sådan konkurrenskraft att bilåkandet minskat med några procent även utan beskattning.
Och så finns det förstås:
Tunnelbanan.
Har väl varken blivit påtagligt bättre eller sämre. Bara trängre. T-banan har sina problem, med signaler och framför allt med de för länge sedan pensionsmässiga vagnarna.
Att det brinner då och då, har dessbättre inte skadat någon... än.
Pendeltågen.
Kollektivtrafikens sorgebarn. Har inte fungerat under större delen av 2000-talet, och gör det fortfarande inte.Och inte hjälper det med att sätta in fler tåg, för de får ändå inte plats på de spår som de delar med fjärrtrafiken.Men den ökande trafikantskaran har i alla fall gjort att lidandet delas av fler. Och det är så trångt att vi i alla fall kan värma vandra på perrongerna.
Vi får väl göra som Friggebo, sjunga "We shall overcome" även om "Ju mer vi är tillsammans, ju gladare vi bli" känns mera aktuell.
För att riktigt reta upp oss pendlare påstår man sig nu ha hittat 100 miljoner att satsa på Nynäsbanan. Inte lär det vara trängselskatte-inkomster, så vem satt på de pengarna före årsskiftet ?
Men, den som överlever får se.
En del påstår att trängselskatten är "den ultimata marknadslösningen" på Stockholms trafik-infarkt. Det känns lite märkligt för en mindre vetande, som inbillar sig att "marknadslösning" förutsätter en "marknad". Eller åtminstone inrättandet av en sådan.
Men den befintliga "marknaden" består i allt väsentligt av två alternativ, egen bil eller kollektivtrafik. Längre bak i tiden, när även tillverkande industrier och privata tjänsteföretag låg centralt, fanns det andra alternativ,som att gå eller cykla till och från jobbet. Men hur många arbetare cyklar hem på lunchrasten idag?
Centralt finns det i stort sett bara (förutom detaljhandel) banker,försäkringsbolag, statliga myndigheter och fackliga förbundskontor.
D.v.s. sådana som lever på att förvalta andras pengar, anslag ur skattemedel eller andras inarbetade inkomster.
Industrierna ligger i ytterområden, och pendlingsavstånden till jobben har blivit mycket längre.
Då får man välja ur befintlig "marknad". Efter kriterierna tid,ekonomi och bekvämlighet. Personligen gör jag det också i den ordningen.Om valet för alltför många blir bil, så har man ett bra motiv att öka konkurrenskraften för kollektivtrafiken.
För det krävs lite progressivt tänkande, men eftersom det är brist på sådant får man ta andra vägen. Sänka konkurrenskraften för biltrafik med hjälp av beskattning.
Svensk standardlösningen modell 1 A. Orkar du inte tänka framåt...skapa en ny skatt och tänk bakåt. Pöbeln är ändå tvungen att betala.
Alla som tror att företagens utgifter för trängselskatt tas ut företagens ev. vinster, och inte av konsumenterna, kan räcka upp ena handens tumme.Vi andra gör tummen ner.
"Det var ändå nästan bara ensamma gubbar i bilarna."
OK, men stryk ordet nästan. Det är de som är kvar, och som inte drabbas alls.
Opinionen har sväng något, en av tre tycker nu att trängselskatten är ett bra påfund. Och visst har det blivit bra, för några. I innerstaden, där man inte behöver betala trängselskatt så länge man inte måste åka ut ur stan, har det blivit mycket bättre.Mindre trafik. Lättare att få parkeringsplats.
Så vad kommer att hända när "försöket" permanentats (nej inte OM).
Några tips:
Månadskortet i kollektivtrafiken höjs med en hundralapp.
När det definitiva beslutet om försöket kom, tog det om jag minns rätt 3 dagar innan priset höjdes med en hundralapp. Det rekordet kommer att slås.
Trängselskatten höjs med 5 kronor i varje tidsintervall, och maxgränsen tas bort.
Motiv: Vi behöver skatteintäkterna för att förbättra kollektivtrafiken, d.v.s. samma motiv som hittills inte givit något påtagligt resultat förutom för busstrafiken.
Nya zoner i innerstaden.
Motiv: Rättviseskäl. Varför skall vissa slippa att betala... o.s.v. Dessutom är det lite löjligt att det är skattefritt bilåkande inom tullarna, när det var där som vi skulle förbättra miljön,men beskattat att åka ut ur den "miljöskyddade" stan.
Punktskatter på trängselskattebefriade fordon.
Motiv: som ovan. Varför skall vissa slippa betala....vi måste förbättra kollektivtrafiken etc.
Allt kryddat med varierande "vallöften", som betyder lika lite nu, som de gjorde förut.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home