ForestRidge

Aliquando et insanire iucundum est

fredag, juli 08, 2005

Avgångsklass ?

Före en middag på krogen hade partisekreteraren,miljonärskan och f.d.chefredaktören Ulvskog vänligheten att meddela följande:

Jag är arbetarklass !
Detta inte på egna meriter utan på faderskapets.

Journalisten Ebba är däremot överklass, inte heller det på egna meriter utan för att hennes farsa är skeppsmäklare.

Därav kan jag dra jag slutsatsen att "klasstillhörighet" i Ulvskogs version inte har med individen att göra, utan med föregående generations arbetsuppgifter.

Följaktligen är Ulvskogs barn för evigt dömda att vara överklassbarn, medan Ebbas barn får försöka stå ut med att vara av arbetarklass.

Såvida det inte går flera generationer tillbaka. Men då är det väl bara att hoppas att inte Ulvskogs farfar var direktör, och Ebbas farfar sjöman.
För det skulle ju raskt växla Ulvskogs barn till arbetarklass, och Ebbas till överklass igen.

Hmm, det kan inte vara lätt att vara "sosse", och behöva hålla reda på sån't.

Jag hade förstått bättre om uttalandet hade kommit EFTER krogen,men då Ulvskog tillhör de mindre bemedlade i sin arbetarklass, förmodar jag att notan gick till skattebetalarna i vilketdera fallet.

2 Comments:

Blogger Vi på Kantarellen said...

Jaa, du. Snacka om nyhetstorka vad gäller media just nu, när de måste haussa upp detta så kolossalt.

Men sitter ändå här och undrar vilken klass jag tillhör.

11:40 fm  
Blogger ForestRidge said...

Du är helt i din egen klass. :-)

2:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home