ForestRidge

Aliquando et insanire iucundum est

måndag, september 05, 2005

Lugna Gatan ?

Boden : 16 årig flicka våldtagen på restaurangtoalett (Aftonbladet idag)

Vällingby: Knivmord. (Expressen idag)

Tensta och Solna: Tre skottskadade,tre knivskurna. Hundratals ungdomar kastade sten mot polisen. (Sthlm City idag)

Jakobsberg: Fotbollssupportrar (?) från Göteborg o Stockholm i slagsmål. Inget av lagen spelade.(Sthlm City idag)

Nej inte har ungdomsbrottligheten ökat, eller blivit råare. Det här börjar ju faktiskt likna 50-talet.

2 Comments:

Blogger Bloggblad said...

Och i vår pyttelilla jättelugna stad blev två medelålders män nedslagna på "öppen gata" (vad är motsatsen???) för att de inte hade pengar på sig...

Skojar du? 50-talet? Vad jag minns hörde jag under hela mina första 10 år bara talas om två mord i Sverige, Olle Möller - ett namn som var i hetluften ang. det ena. Inte sjutton skar man sönder varandra och sköt ner och slog sönder folk sådär varenda dag...

7:31 em  
Blogger ForestRidge said...

Naturligtvis skojar jag. Närmare bestämt med några andra bloggar som jag debatterat ungdomsbrottslighet med, och som bestämt hävdar att dessa blivit varken talrikare eller råare.

Så jag "saxade" ur 3 tidningar, 1 dag, och bara brott där förövarna varit i åldern 15-24 år.

Jag har också vaga minnen av Olle Möller. Dels för att han bodde i Fjugesta, och jag 2 mil därifrån.
Dels för den mediala uppmärksamhet som brott av den karaktären orsakade på den tiden.

En medial uppmärksamhet som i dag bara motsvaras av den som ägnas åt Big Brother-Linda.

10:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home