ForestRidge

Aliquando et insanire iucundum est

tisdag, november 29, 2005

Mulle-logik ?

Min gode vän A bor innanför skattekamerorna som nu monterats upp inför "försöket" med trängselskatt i Stockholm.
Skola resp. dagis för hans barn ligger också innanför, likaså hans och hans frus arbetsplats.

Så han kan glatt fortsätta köra omkring i sin bil, mellan hem, eget jobb, frugans jobb, skola, dagis och butiker precis som tidigare, och det kostar honom inte en spänn.

Men vill han köra ut ur stan, t.ex. för att hälsa på mig, då är det bara att langa fram plånboken.
Detta skall enligt uppgift främja kvaliteten på innerstadsluften.

Eftersom varken min vän A eller jag själv är miljöpartist förstår vi inte logiken i det hela, utan tycker bara att det är sällsynt korkat.

Eller helt enkelt ett av de vanliga, oblyga, sättet att mjölka pengar ur medborgarna.

1 Comments:

Blogger Max Hobstig said...

”Vi tränade hårt, men varje gång vi började få fram fungerande grupper skulle vi omorganiseras. Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation genom omorganisation och också vilken underbar metod detta är att skapa illusionen av framsteg medan det istället åstadkommer kaos, ineffektivitet och demoralisering.”

Gaius Petronius, ämbetsman i Rom - avled 66 e.kr.

12:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home